torsdag, mars 26, 2009

Grädde?

Jessica kommer hem, Jessica ser grädde i kylskåpet. Varför står det grädde i kylskåpet? vad har pappa tänkt ha den till egentligen? Ganska irrelevant för min del, Det enda jag visste var att jag ville ha grädde! Men grädde är ju äckligt... om man inte har något till villsäga. Så vad ska jag ha till min grädde? varm oboy? nää.. det är för varmt och vintrigt. Glass med varma hallon? JA! det låter helt underbart. Men finns det hemma? nej. självklart inte. vad kan man mer ha grädde till... tårta - nej, smoothie - nej, kladdkaka - nej, eller vänta? JO! kladdkaka it is! det tar ju ändå inte såå lång tid att göra och det är ganska simpelt, tillräckligt för att jag ska ge mig på det iallafall. Där börjar jakten. Kakao, mjöl, ägg, vaniljsocker, socker och smör.. jodå, vi hade allt hemma. då fattas ju bara ett recept så jag kan se ungefär hur mycket jag behöver. Jag hittar ett på internet som låter bra. men.. jag vill ju inte ha en så stor kladdkaka.. gör halva receptet och allt går som planerat tills jag ska hitta en form. Jag hade tänkt mig en såndär liten söt pajform ni vet, men där rök den planen. Vi hade enbart gigantiska ungsformar vilket resulterar i att jag får tänka om. Jag funderar en liten stund och kommer på att jag ju kan göra en egen from i aluminiumfolie så som jag och Sara gjorde när vi bakade paj. Där stöter jag på mitt nästa problem, folien är nästintill slut. Jag börjar, en aning desperat, pussla med den lilla bit folie jag har: mitt enda hopp. och jo.. det gick. med nöd och näppe! smöra försiktigt försiktigt så att det inte ska gå hål på den och sedan i med smeten. Jag lyckades! nu är det enbart väntetiden kvar medans min kära lilla kaka ska gräddas i ugnen. Under tiden vispas grädden och en tallrik tas fram. (åh vad jag älskar att fixa med sånt här till mig själv, jag känner mig så muppig! ^^) Nu ska jag bara ha ut den ur ugnen utan att hela formen går sönder... jag tog tag i två hörn och räknade till tre innan jag lyfte och snabbt som bara den flyttar över min lilla kaka till bänken. det gick ganska bra, ena kanten lossnade precis när jag hunnit fram så det blev ingen större skada. Nu är det dags för garnering! jag menar, man kan ju inte bara äta den som den är.. eller hur? ;)
det blev att klippa en schablon (utan sax för jag hittade ingen sådan.. misstänker att den blivit kidnappad.) lägg över kakan och sedan på med florsocker så att den blir fin. Skära, och så upp på tallriken, Too bad att det inte är någon här som kan dela med mig,
det finns en stor del av mitt hjärta kvar...till någon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar